Tubulatura care conecteaza toate componentele individuale ale sistemului de evacuare se numeste teava de evacuare. Daca diametrul este prea mic, puterea la RPM mare va fi redusa. Un diametru prea mare poate reduce cuplul la RPM scazut si poate determina evacuarea sa stea mai jos de sol, crescand riscul ca acesta sa fie lovit si deteriorat in timp ce masina se deplaseaza.
La masinile cu doua seturi de tevi de esapament, o teava incrucisata este adesea utilizata pentru a conecta cele doua tevi. Proiectele obisnuite ale tevilor incrucisate sunt o teava perpendiculara („teava H”, datorita formei sale) sau tevi unghiulare care se imbina incet si se separa („teava X”).
Toba de esapament instalata intr-o masina. Toba de esapament originala reduce in mod obisnuit nivelul de zgomot de la teava de esapament prin respingerea undelor sonore de pe spate, fata si laturi ale tobei de esapament. Acestea sunt concepute pentru a indeplini nivelul maxim de zgomot permis de cerintele reglementarilor guvernamentale, cu toate acestea unele tobe de esapament originale sunt o sursa semnificativa de contrapresiune.
Toba de esapament Glasspack (numita si „tunuri” sau „hotdogs”) sunt tobe de esapament cu design direct, care constau dintr-un tub interior perforat, un tub solid exterior si izolatie fonica din fibra de sticla intre cele doua tuburi. Adesea au o contragreutate mai mica decat tobe de esapament originale, dar sunt relativ ineficiente la reducerea nivelurilor de zgomot. Un alt tip comun de toba de esapament este toba de esapament cu camera, care consta dintr-o serie de tevi concentrice sau excentrice in interiorul cavitatii camerei de expansiune. Aceste tevi permit sunetului sa se deplaseze in ele si provoaca undele sonore sa sara de pe capetele inchise, plate ale tevii. Aceste reflexii se anuleaza partial, reducand nivelul de sunet.
Rezonatoarele sunt sectiuni de teava care se extind la un diametru mai mare si permit undelor sonore sa se reflecte de pe pereti si sa se anuleze, reducand astfel nivelul de zgomot. Rezonatoarele pot fi utilizate in interiorul tobei de esapament sau, de asemenea, ca componente separate intr-un sistem de evacuare.
La autoutilitarele Ford, uneori, amortizorul este transversal sub partea din fata a cabinei, iar teava de esapament sufla lateral spre offside (partea dreapta daca conduce pe stanga, partea stanga daca conduce pe dreapta). Partea unui autoturism pe care iese evacuarea sub bara spate indica de obicei piata pentru care a fost proiectat vehiculul, adica vehiculele japoneze (si unele britanice mai vechi) au evacuari in dreapta, astfel incat acestea sunt cele mai indepartate de bordura in tarile in care conduceti pe stanga, in timp ce vehiculele europene au evacuari in stanga.
Capatul lungimii finale a tevii de esapament unde se deschide in aer liber, in general singura parte vizibila a sistemului de esapament pe un vehicul, se termina adesea doar cu o taietura dreapta sau unghiulara, dar poate include un varf fantezist. Varful este uneori cromat. Este adesea de teava mai mare decat restul sistemului de evacuare. Aceasta produce o reducere finala a presiunii si, uneori, utilizata pentru a imbunatati aspectul masinii.
La sfarsitul anilor 1950, in Statele Unite, producatorii aveau o moda in stilul auto pentru a forma bara de protectie spate cu o gaura la fiecare capat prin care ar trece evacuarea. Doua prize simbolizau puterea V-8 si doar cele mai scumpe masini (Cadillac, Lincoln, Imperial, Packard) au fost echipate cu acest design. O justificare a acestui fapt a fost ca masinile de lux din acele vremuri aveau o consola spate atat de lunga, incat teava de esapament a razuit solul cand masina a traversat rampele. Moda a disparut dupa ce clientii au remarcat ca partea din spate a masinii, fiind o zona cu presiune scazuta, colecta funingine din evacuare si continutul sau acid consumat in bara de protectie spate cromata.
Atunci cand un autobuz, camion sau tractor sau excavator are o teava de evacuare verticala (numita stive sau tevi in spatele cabinei), uneori capatul este curbat sau are un clapeta de acoperire articulata pe care fluxul de gaz sufla din cale, pentru a incerca sa previna obiecte straine (inclusiv excremente de la o pasare cocotata pe teava de esapament atunci cand vehiculul nu este utilizat) care intra in teava de esapament.
In unele camioane, cand amortizorul de zgomot (toba de esapament) este fata-in spate sub sasiu, capatul tevii de evacuare se intoarce la 90 ° si sufla in jos. Acest lucru protejeaza pe oricine in apropierea unui camion stationar de a obtine o explozie directa a gazelor de esapament, dar ridica adesea praful atunci cand camionul circula pe o suprafata uscata, praf, nefinisata, cum ar fi pe un santier.
Sistemul de esapament Ford Escort 1990-1995 1.3 60 cp al si tuningul
Multe companii de automobile ofera actualizari ale sistemului de evacuare de pe piata pieselor de schimb ca o subcategorie de reglare a motorului. Acest lucru este adesea destul de costisitor, deoarece include de obicei inlocuirea intregului colector de evacuare sau a altor componente mari. Cu toate acestea, aceste actualizari pot imbunatati semnificativ performanta motorului si fac acest lucru prin intermediul a doua principii principale:
Prin reducerea contrapresiunii de evacuare, puterea motorului creste la motoarele in patru timpi
Prin reducerea cantitatii de caldura din gazele de esapament pierdute in zona sub-capota. Acest lucru reduce temperatura subpachetului si, prin urmare, scade temperatura galeriei de admisie, crescand puterea. Acest lucru are, de asemenea, un efect secundar pozitiv, prevenind deteriorarea componentelor sensibile la caldura. Mai mult, mentinerea caldurii in gazele de esapament accelereaza aceste actiuni, reducand astfel si contrapresiunea.
Contrapresiunea este redusa cel mai frecvent prin inlocuirea colectoarelor de evacuare cu anteturi, care au indoiri mai fine si in mod normal diametre mai mari ale conductelor.
Gestionarea caldurii de esapament ajuta la reducerea cantitatii de caldura de esapament radiata din teava de esapament si componente. O solutie dominanta pentru modernizatorii aftermarket este utilizarea unui strat ceramic aplicat prin pulverizare termica. Acest lucru nu numai ca reduce pierderile de caldura si reduce presiunea inversa, dar ofera si un mod eficient de a proteja sistemul de evacuare de uzura, degradare termica si coroziune.
Durata de viata a unui sistem de evacuare este extrem de dificil de determinat. Sunt implicati multi factori, inclusiv climatul regional, tipul de conducere si daca sistemul este unic sau dual. Cu toate acestea, ca regula generala, o speranta de viata tipica a unui sistem original FoMoCo ar trebui sa fie in apropiere de doi pana la trei ani, in functie de obiceiurile de conducere si de factorii mentionati anterior.
Factorii care afecteaza in general Toba esapament finala (3/5 Usi) Ford Escort 1990-1995 1.3 60 cp
In timp ce majoritatea deteriorarii sistemului de evacuare are loc in principal din interior spre exterior, exista si alti factori care pot afecta durata de viata a sistemului de evacuare al unui vehicul.
Deteriorarea din interior spre exterior
- Majoritatea deteriorarii sistemului de evacuare are loc in primul rand din interior spre exterior. Aceasta coroziune interna este rezultatul umiditatii acide care este produsa chimic prin arderea aerului si benzinei din motor. Deoarece acesti acizi sunt in contact cu interiorul sistemului de evacuare, aceste parti se descompun din interior spre exterior.
- Umiditatea acida este cel mai distructiva atunci cand atat motorul cat si componentele sistemului de evacuare raman reci. Cand motorul si sistemul de evacuare sunt complet incalzite, gazele fierbinti care vin prin sistemul de evacuare evapora acidul condensat si il trimit prin conducta de evacuare. Ca rezultat, acele parti cele mai apropiate de motor se incalzesc mai intai, raman mai calde mai mult timp si se deterioreaza mai lent decat piesele aflate mai inapoi in sistem. In consecinta, colectoarele de evacuare, tevile si catalizatorii tind sa aiba o speranta de viata mult mai lunga decat tevile de esapament, tobe de esapament sau tevi de evacuare.
- Tipul de sistem poate afecta rata deteriorarii din interior. Un sistem de evacuare dublu se poate deteriora mai repede decat un singur sistem de evacuare. Deoarece tevile nu se incalzesc, umezeala se poate condensa in evacuare si poate cauza ruperea ei mai rapida.
- Datorita acizilor produsi in timpul arderii, sistemul de evacuare este una dintre putinele parti ale unui vehicul care continua sa poarte, chiar daca motorul nu functioneaza si vehiculul este oprit. Aceasta deteriorare acida a pieselor de esapament, impreuna cu stilurile de conducere ajuta la explicarea variatiilor extreme ale duratei de viata a sistemului de esapament chiar si in aceeasi zona climatica.
Alti factori care duc la deteriorarea in timp a
Factori de mediu
Factorii de mediu necontrolati precum vremea si conditiile de drum pot avea un efect negativ asupra sistemului de evacuare.
Sistemele de evacuare pot defecta din cauza coroziunii externe cauzate de sare si alte substante chimice utilizate pe drumuri iarna pentru siguranta traficului. Luarea vehiculului dvs. prin spalatorie in mod regulat in timpul iernii poate ajuta la reducerea efectelor corozive ale sarii.
Conditiile de drum pot juca, de asemenea, un rol in durata de viata a sistemului de evacuare. Trecerea peste o piatra sau alte resturi de pe drum sau coborarea intr-o gropa poate provoca deteriorarea externa a componentelor sistemului de evacuare prin crearea unei gauri
Utilizarea vehiculului
Modul in care conduceti vehiculul va poate afecta sistemul de evacuare. Conduceti frecvent distante scurte sau puneti mai multe mile pe autostrada pe vehicul? La masinile care fac multe calatorii scurte, piesele metalice se pot coroda, deoarece sistemul de evacuare nu se incalzeste suficient pentru ca apa sa se evapore.
Starea componentelor sistemului
Sistemul de evacuare este un sistem complex alcatuit din mai multe parti si, daca oricare dintre piese este deteriorata, poate afecta negativ performanta sistemului. Inlocuiti imediat toate componentele deteriorate pentru a evita deteriorarea altor piese si deteriorarea ulterioara a sistemului.
Materialele producatorului
Cand selectati piese de schimb pentru sistemul de evacuare, asigurati-va ca alegeti piese de calitate care indeplinesc specificatiile OE. Aceste piese sunt fabricate cu materiale de inalta calitate, proiectate sa reziste la solicitarile sistemului de evacuare. Utilizarea pieselor inferioare poate compromite performanta.
Cand inlocuiti Toba esapament finala (3/5 Usi) Ford Escort Mk6 1.3 60 cp , este esential sa cautati catalog piese auto de inalta calitate. Ford ofera o gama completa de Toba esapament finala (3/5 Usi) Ford Escort 1990-1995 1.3 60 cp usor de instalat, de calitate premium, de lunga durata, care sunt proiectate, fabricate testate si validate la standardele OEM pentru performanta si durabilitate maxima